Съобщение във връзка с Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.

Дата на публикуване: 26.01.2023 10:16
ОБОБЩЕНА СПРАВКА
във връзка с чл. 29, ал. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми на съответствието на „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“, с условията в Решение № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на РИОСВ-Бургас

 

 
В изпълнение на изискването на чл.29, ал.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО) и във връзка с Решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на Директора на РИОСВ - Бургас, с което е преценено да не се извършва екологична оценка на „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“, е изготвена настоящата обобщена справка, включваща анализ на:

 

  • Съответствието на ПУО на Община Карнобат 2021-2028 г. с основните резултати и препоръки от документацията по ЕО, с резултатите от консултациите, с условията, мерките и ограниченията в решението за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО;
  • Съответствието ПУО на Община Карнобат 2021-2028 г. с обоснованата в решението за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО алтернатива по чл.26, ал.2, т.6 от Наредбата за ЕО за постигане целите на програмата;
  • Степента, в която мерките по чл. 26, ал. 2, т. 7 и 8 или по чл. 14, ал. 2, т. 6 и 7 са предвидени в програмата.

 

 
І.   По чл.29, ал.1, т.1: Съответствие на Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“ с основните резултати и препоръки от документацията по ЕО, с резултатите от консултациите, с условията, мерките и ограниченията в Решение № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на РИОСВ-Бургас:

 

Програмата за управление на отпадъците (ПУО) е инструмент, чрез който се цели достигането на екологосъобразно третиране на отпадъците и чрез която оползотворяването и рециклирането на образуваните отпадъци са основен принцип в изграждането на политиката по управление на отпадъците. Изпълнението на програмата освен за подобряване на управлението на отпадъците на територията на Община Карнобат, допринася за изпълнение и на регионалните цели за рециклиране на отпадъците, както и намаляване количеството на депонираните отпадъци.

 

Основното предназначение на ПУО е да осигури практически инструмент за общината, който предвижда потребностите от бъдещи инвестиции за третиране на отпадъци и финансовите изисквания към реализацията им. Програмата за управление на отпадъците отразява актуалното състояние и планира мерките и дейностите с отпадъците на територията на общината, в съответствие с действащите нормативни изисквания.

 

ПУО на Община Карнобат за периода 2021 – 2028 г. се разработва в съответствие с нормативните изисквания на чл. 52, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), във връзка с чл.15, ал.1, т.3, чл.57 и чл.59 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС). В структурно отношение Програмата е изготвена в съответствие със Заповед № РД-883/23.09.2021 г. на министъра на околната среда и водите за утвърждаване на „Методически указания за разработване на общински/регионални програми за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г.“

Съгласно нормативните изисквания е осъществено информиране на заинтересуваните физически и юридически лица за изготвянето на „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат 2021-2028 г.“ чрез публикуване на съобщение в официалния сайт на Община Карнобат. В срока 12.07.2021-12.08.2021 г. обявен за предложения към изготвянето на документа, не са постъпили писмени бележки, виждания и препоръки относно реализиране на екологичната политика в Община Карнобат.

 
С Решение № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на РИОСВ-Бургас компетентният орган – РИОСВ-Бургас е преценил, че за „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“ не е необходимо извършване на екологична оценка.
 
Съгласно становище на Басейнова дирекция „Черноморски район“ с изх. № 05-10-728/А3/12.09.2022 г., реализацията на „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“, няма вероятност да окаже значително въздействие върху водите и водните екосистеми, при спазване на забраните и ограниченията, свързани с действащата нормативна уредба, както и при съобразяване с действащите планове за управление на водите - ПУРБ и ПУРН, включително и описаните в писмо с изх. № 05-10-728/А1/29.06.2022 г.
 
Съгласно становище на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ с изх. № ПУ-01-555(1)29.07.2022 г. „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“, няма вероятност да окаже значимо негативно въздействие върху водите и водните екосистеми, при спазване на всички законови изисквания свързани с действащото законодателство и условията заложени в становището на БДИБР.

 

В Решение № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на РИОСВ-Бургас на Директора на РИОСВ – Бургас за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка на „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г.“ са поставени следните условия при прилагането на програмата:
 
  1. Да се спазва условието, заложено в становище на РЗИ-Бургас с изх. №10-165-1/15.06.2022 г., а именно „Управлението на отпадъците да се осъществява в съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците и действащите нормативни актове“.

 

Програмата обхваща всички задължения на местната администрация за третиране на отпадъците, произтичащи от Закона за управление на отпадъците (ЗУО). В нея се включват мерките за предотвратяване образуването на отпадъците, събирането, транспортирането, третирането, оползотворяването и обезвреждането на различните потоци отпадъци, образувани от жизнената дейност на гражданите, както и от административни, търговски, промишлени и други източници.

 

  1. Да се спазват условията, заложени в становища на БДЧР с изх. № 05-10-728/А3/12.09.2022 г. и изх. № 05-10-728/А1/29.06.2022 г. и БДИБР с изх. № ПУ-01-555/1/29.07.2022 г.

 

Разпоредбата на чл.155, ал.1, т.23 от Закона за водите гласи: „Директорът на басейнова дирекция изпълнява държавната политика на басейново ниво, като: издава становища за допустимост на инвестиционни предложения, които са предмет на процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, за съответствието им с плана за управление на речния басейн и/или с плана за управление на риска от наводнения, със съдържание, определено в наредбите по чл. 135, ал. 1, т. 1а, 2 и 13; становищата се публикуват на интернет страниците на басейновите дирекции.“

В тази връзка при подготовка на документация за бъдещи инвестиционни намерения и проекти, произтичащи от ПУО 2021-2028 г., при които е възможно да бъдат засегнати повърхностни, вкл. крайбрежни и подземни води, подлежат на оценка за допустимост, спрямо екологичните цели и планираните мерки за постигане на добро състояние на водите в ПУРБ и в съответствие с целите на управление на риска от наводнения и предвидените мерки в ПУРН, за съответния период на действие на плановете.

 
Предвидените дейности в ПУО са в съответствие със заложените в ПУРБ на БДЧР 2016-2021 г. мерки по отношение на „Намаляване на дифузното замърсяване от промишлени дейности“, „Опазване на химичното състояние на подземните водни от замърсяване и влошаване“.

 

В ПУО са включени:

  • Мерки насочени към опазване на зоните за защита за питейно-битово водоснабдяване съгласно ПУРБ:

 

Име на мярката

Действие

1.

Забрани и ограничения за изпълнение на дейности в зоните за защита на питейните води и в определените санитарно-охранителни зони (СОЗ) и буферните зони около водовземните съоръжения/системи

Контрол на ограниченията и забраните в границите на СОЗ и зоните за защита на питейни води

2.

Забрани и ограничения за изпълнение на дейности в зоните за защита на питейните води и в определените санитарно-охранителни зони (СОЗ) и буферните зони около водовземните съоръжения/системи

Определяне на СОЗ около съоръженията за ПБВ съгласно действащото законодателства

3.

Забрани и ограничения за изпълнение на дейности в зоните за защита на питейните води и в определените санитарно-охранителни зони (СОЗ) и буферните зони около водовземните съоръжения/системи

Спазване на забрани и ограничения в СОЗ съгласно заповедта за определяне на зоната и списъка по приложение № 3 към Националния каталог от мерки (ПУРБ)

4.

Опазване на повърхностните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване

Забрана за сечи, с изключение на санитарни и отгледни сечи,  във водосбора на водохващаниия от повърхностни води, предназначени за питейно битово водоснабдяване

5.

Опазване на повърхностните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване

Ограничаване, преустановяване или предписване на допълнителни изисквания към дейността на обекти, емитиращи едно или повече замърсяващи вещества или показатели на замърсяване създаващи риск за влошаване на състоянието на зони за защита на питейните води.

6.

Опазване на повърхностните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване

Прилагане на забрани и ограничения при одобряване на инвестиционни предложения във водосбора на язовири, предназначени за питейно-битово водоснабдяване с цел намаляване на необходимостта от пречистване на питейните води

7.

Опазване на повърхностните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване

Забрана за  извършването на стопански дейности в  язовири, предвидени за използване за питейно-битово водоснабдяване

 

  • Мерки, насочени към опазване на защитени територии и зони, определени или обявени за опазване на местообитания и биологични видове съгласно ПУРБ:

 

Име на мярката

Действие

1.

Запазване и подобряване на състоянието на зоните за защита на водите

Осигуряване на водни количества във връзка с постигане на БПС на предмета на опазване в защитените зони от Натура 2000

2.

Запазване и подобряване на състоянието на зоните за защита на водите

Определяне на изискванията към количеството и качеството на водите при разработване на плановете за управление на защитени зони и територии, зависими от повърхностните или от подземните води

3.

Подобряване на хидроморфологичното състояние на реките

Забрана за  нови корекции на участъци от реките, попадащи в границите на защитени територии и защитени зони от НЕМ Натура 2000

 

  • Мерки насочени към опазване на зоните за защита за чувствителни и нитратно уязвими зони съгласно ПУРБ:

Име на мярката

Действие

1.

Намаляване на замърсяването с нитрати от земеделски източници

Забрана за торене в определени периоди от време съгл. Програмата от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати на МЗХ

2.

Намаляване на замърсяването с нитрати от земеделски източници

Контрол на  изпълнението на програми от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници

3.

Намаляване на замърсяването с нитрати от земеделски източници

Разработване на програми за ограничаване и ликвидиране на замърсяването в уязвимите зони

4.

Намаляване на замърсяването с нитрати от земеделски източници

Прилагане на приетите програми от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в нитратно уязвими зони

5.

Разработване на програми за ограничаване и ликвидиране на замърсяването в чувствителните зони

Разработване на програми за ограничаване и ликвидиране на замърсяването в чувствителните зони

 

Мерките заложени в ПоМ на ПУРБ 2016-2021 г., с конкретно действие за Община Карнобат, съгласно становище на БДЧР са както следва:

  • Изпълнение на мярка DP_6 от ПУРБ 2016-2021 г. „Изпълнение на програма за собствен мониторинг на повърхностни, подземни води и отпадъчни води в района на депа за отпадъци“ с действие: „Изпълнение на собствен мониторинг на повърхностните, подземните и отпадъчните води в района на общинските депа за битови отпадъци и осигуряване на информация за натиска върху водите“ и описание“ „Изпълнение на собствен мониторинг на регионална депо за неопасни отпадъци за общините Камено, Бургас, Айтос, Карнобат, Несебър, Поморие, Руен, Средец и Сунгурларе – с. Братово, Полски извор.
  • Изпълнение на мярка DP_14 от ПУРБ 2016-2021 г. „Намаляване на дифузното замърсяване от отпадъци от населените места“ с действие: Изпълнение на проекти за закриване на общинските депа за битови отпадъци, които не отговарят на нормативните изисквания, съгласно приложение 2 към Националния каталог от мерки и описание: „Закриване и рекултивация на общинско депо гр. Карнобат“.

 

Съгласно Изх. № 05-10-728/А1/29.06.2022 г. на БДЧР, приложимите мерки от ПоМ на ПУРН 2016-2021 г., с които ПУО трябва да се съобрази са както следва:

  • Изпълнение на мярка PRE56-РRO41-REACH129 от ПУРН 2016-2021 г.: „Разширяване на „тесните места“ като мостове и др., които водят до подприщване на речния отток“ с действие: Разширяване на „тесните места“ като мостове и др., които водят до подприщване на речния отток – 3 броя в с.Сърнево, 1 брой с. Желязово, 1 брой в с. Русокастро, 3 броя Ляв приток на р.Русокастренска в зоната на с. Ливада, 1 бр. на р.Русокастренска в с.Тръстиково.
  • Изпълнение на мярка RR3-REAC3 от ПУРН 2016-2021 г.: „Дейности за защита на речните брегове и корита от ерозия, вкл. биологично укрепване“ с действие: Ограничаване на ерозията на уязвимите участъци от брега и на заливаемите тераси на уязвими речни участъци чрез залесяване с храстовидна и дървесна растителност и други строителни методи, разсаждане на издънки и преплитане на клони, и други биологични методи.

 

  • Изпълнение на мярка PRE27-REAC28 от ПУРН 2016-2021 г.: „Почистване и стопанисване на речните легла в границите на урбанизираната територия“ с действие: Почистване на речни участъци и дерета за осигуряване преминаване на висока вълна - 500 m от р. Русокастренска и 400 m от десния й приток, в зоната на с.Сърнево, 500 m от р.Русокастренска в зоната на с.Желязово, 1000 m в зоната на с.Русокастро, 1500 m от левия приток на р.Русокастро в зоната на с.Ливада, 1000 m от р.Русокастренска в зоната на с.Тръстиково.

 

  • Създаване на управляеми полдери на малки буферни басейни в заливни тераси на реките;
  • Изграждане на системи за ранно предупреждение, специално адресирани към поройни наводнения, дължащи се на интензивни валежи с малък пространствен и времени обхват;
  • Дейности за защита на речните брегове и корита от ерозия, вкл. биологично укрепване;
  • Постоянен мониторинг на застрояването в близост до заливаемите зони;
  • Премахване на незаконни постройки, подприщващи съоръжения, огради, складирани материали и други намиращи се в границите на речните легла или дерета;
  • Почистване и стопанисване на речните легла в границите на урбанизирана територия;
  • Ефективно управление на водните нива на язовири и ретензионни водохранилища. Недопускане на преливане през короната на дигите при поройни валежи в сравнително малки водосборни области;
  • Реконструкция и ремонт на язовири;
  • Информиране и осигуряване на широк достъп до информация на населението чрез използването на съвременни способи и технологии;
  • Повишаване готовността на населението за реагиране при наводнения;
  • Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията;
  • Разработване и актуализиране на плановете за защита при бедствия (част наводнения);
  • Разработване и изпълнение на областни и общински програми за намаляване риска от бедствия вкл. от наводнения.

 

При реализиране на бъдещи проекти в района на учредените СОЗ на територията на общината, ще бъдат съобразени съответните забрани и ограничения, като няма да се допуска пряко и непряко отвеждане на опасни и вредни вещества в подземните води, регламентирани в НАРЕДБА № 3 от 16.10.2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди.

 

Съгласно становище на БДЧР – Варна с изх. № 05-10-728/А1/29.06.2022 г. при изпълнение на ПУО, по отношение на водните обекти следва да се спазват забраните и ограниченията произтичащи от Закона за водите, а именно:

  • Спазване на изискванията, произтичащи от Наредба № 6 за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, включително рекултивация на клетката и собствен мониторинг. Съгласно чл. 44 от същата Наредба, операторът на трябва да осъществява поддръжка и след експлоатационни грижи за площадката на депото, в т.ч. контрол и наблюдение на параметрите на ОС за срок не по-кратък от 30 години след закриване на депото.
  • Спазване на ограниченията и забраните за извършване на дейности, които могат да доведат до пряко и непряко отвеждане на опасни и вредни вещества в подземните води, регламентирани в Наредба № 3/2000 г. за СОЗ.
  • Съгласно чл.7, ал.1 от Закона за водите, основен принцип при отношенията, свързани със собствеността върху водните обекти е упражняването на собственост без да се допуска нарушаване на цялостта и единството на хидроложкия цикъл и на природната водна система.
  • Спазване на забраните на чл.134, т.1, 4 и 6 от Закона за водите (ЗВ) за складиране на пестициди, депониране и третиране на отпадъци; миенето и обслужването на транспортни средства и техника и изхвърлянето на отпадъци;
  • Спазване на изискванията на чл.143, т.1, 3 и 5 от ЗВ, съгласно които за защита от вредното въздействие на водите не се допускат дейности, с които се нарушава естественото състояние и проводимостта на речните легла, бреговете на реките и крайбрежните заливаеми ивици и използването им като депа за земни и скални маси и съхраняването или складирането на материали, които в значителна степен биха увеличили унищожителната сила на водата при наводнения.
  • При извършване на дейности, граничещи с води и водни обекти – публична държавна собственост е необходимо да се определят граници, в съответствие с чл.155, ал.1, т.1 от Закона за водите.
  • Спазване на разпоредбите на чл.131 от ЗВ при аварийни случаи, създаващи предпоставки за замърсяване на водите, собственикът или лицето, експлоатиращо обекта – източник на замърсяване, е длъжно да вземе необходимите мерки за ограничаване или ликвидиране на последиците от замърсяването, съгласно авариен план и уведоми басейновата дирекция.
  • Съгласно чл. 16, § 6, второ тире от Директива 2000/60/ЕС на Европейския парламент и Съвета (приложима съгласно §143 от ПЗР на ЗИДна Закона за водите, обн. в ДВ, бр. 65/2006г.), следва да се осигури пълното преустановяване на заустванията, емисиите и изпусканията на всички приоритетно опасни вещества, посочени в Приложение №1 на Наредбата за стандарти на качеството.
  • Да се осигурят подходящи условия за съхраняване на опасни отпадъци, при които не се допуска замърсяване на подземни и повърхностни води.
  • При извършване на строително-монтажни дейности ще се прилагат най-добри налични техники, с цел недопускане на замърсяване на повърхностните и подземни водни тела.
  • В съответствие с разпоредбите на чл.116 от ЗВ, всички води и водни обекти следва да се опазват от замърсяване и увреждане. При реализиране на програмата да се предвидят мерки за недопускане на влошаване на състоянието на повърхностните и подземни води.
  • Съгласно чл.118а от ЗВ за опазване на подземните води от замърсяване се забранява пряко и непряко отвеждане на замърсители в подземните води.
  • Ще се изпълняват приложимите мерки в Програмата от мерки към ПУРБ 2016-2021, ПУРН 2016-2021 г., Становище по ЕО на ПУРБ №6-2/2016 г. и Становище по ЕО на ПУРН №2-1-2016 г.

 

Съгласно становище с изх. № ПУ-01-555(1)29.07.2022 г. на БДИБР, попада в границите на следните повърхностни водни тела:

„Язовир Цанко Церковски“ с код BG3TU600L023, определено като силно модифицирано в неизвестен екологичен потенциал и неизвестно химично състояние. Целта за опазване на околната среда за конкретното водно тяло (съгласно разпоредбите на Глава Х, Раздел ІІІ на ЗВ) е постигане на добро екологично състояние до 2027 г. и опазване на доброто химично състояние и предотвратяване влошаването му и постигане целите за зоните за защита на водите.

 

Повърхностно водно тяло „Река Мочурица след вливане на р. Сигмен до устие“ с код BG3TU600R062, определено като силно модифицирано в умерен екологичен потенциал и добро химично състояние. Целта на опазване на околната среда за конкретното водно тяло (съгласно разпоредбите на Глава Х, Раздел ІІІ на ЗВ) е постигане на добро състояние по Макрозообентос, електропроводимост, БПК, NO3, РО4, Робщ до 2021 г. и опазване на доброто химично състояние и предотвратяване влошаването му и постигане целите за зоните за защита на водите.

 

Повърхностно водно тяло „Река Мочурица от с. Мокрен до р. Сигмен“ с код BG3TU600R068, определено като силно модифицирано в умерен екологичен потенциал и неизвестно химично състояние. Целта за опазване на околната среда за конкретното водно тяло (съгласно разпоредбите на Глава Х, Раздел ІІІ на ЗВ) е постигане на добро състояние на Макрозообентос, Фитобентос, БПК, NO3, NO2, NH4, Nобщ, PO4, P общ до 2027 г. и опазване на доброто състояние и предотвратяване влошаването му и постигане целите на зоните за защита на водите.

 

Повърхностно водно тяло „Река Мараш“ с код BG3TU800R065 е определено в умерено екологично състояние и неизвестно химично състояние. Целта за опазване на околната среда за конкретното водно тяло (съгласно разпоредбите на Глава Х, Раздел ІІІ на ЗВ) е постигане на добро състояние по Макрозообентос, О2, БПК, NH4, PO4 до 2027 г. и опазване на доброто химично състояние и предотвратяване влошаването му и постигане целите за зоните за защита на водите.

 

По отношение на подземните водни тела територията на Община Карнобат попада в четири подземни водни тела както следва:

„Порови води в Неоген – Кватернер – Сунгурларско – Карнобатска котловина“ с код BG3G00000NQ005, определено в лошо химично състояние във връзка със завишени съдържания на нитрати (съгласно стандарти на Наредба № 1 от 10 октомври 2007 г., за проучване, ползване и опазване на подземните води /ДВ, бр. 87 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 28 от 2013 г./ и определени прагови стойности) и добро количествено състояние. Целта за опазване на околната среда за подземното водно тяло е постигане на добро състояние по показатели фосфати и магнезий.

 

Подземно водно тяло „Порови води в Неоген – Кватернер – Сливенско – Стралджанска област“ с код BG3G00000NQ015, определено в лошо химично състояние във връзка със завишени съдържания на нитрати (съгласно стандарт на Наредба № 1 от 10 октомври 2007г. за проучване, ползване и опазване на подземните води /ДВ, бр. 87 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 28 от 2013 г./ и определена прагова стойност) и добро количествено състояние. За водното тяло е определена по-малко строга цел по показател нитрати.

 

Подземно водно тяло „Пукнатинни води – масив Шипка – Сливен“ с код BG3G0PzK2Pg027, определено е в лошо химично състояние във връзка със завишени съдържания на нитрати (съгласно стандарт на Наредба № 1 от 10 октомври 2007г. за проучване, ползване и опазване на подземните води /ДВ, бр. 87 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 28 от 2013 г./ и определена прагова стойност) и добро количествено състояние. Целта за опазване на околната среда за подземното водно тяло е постигане на добро състояние по показател: нитрати.

 

Подземно водно тяло „Пукнатинни води – Сливенско-Сунгурларска зона“ с код BG3G00000K2031, определено в добро химично състояние и добро количествено състояние. Целта за опазване на околната среда за подземното водно тяло е опазване на доброто химично състояние и предотвратяване влошаването.

 

В програмата от мерки на ПУРБ на ИБР към настоящата програма могат да бъдат отнесени следните мерки:

  • Намаляване на дифузното замърсяване от отпадъци от населените места, действие за изпълнение на мярката: Пеустановяване на експлоатацията на нерегламентирани сметища, които са причина за влошаване на състоянието на водите. Почистване и премахване на нерегламентирани сметища и зауствания.
  • Подобряване на информацията за натиска и въздействието върху водите от населени места, действие за изпълнение на мярката: Събиране и картиране на информация за нерегламентирани сметища и зауствания в общините. Мярката е с код

 

Съгласно становище с изх. № ПУ-01-555(1)29.07.2022 г. на БДИБР при изпълнение на ПУО, следва да се спазват всички законови изисквания свързани с действащото законодателство и следните условия:

  • Да не се допуска замърсяване на повърхностните и подземни водни тела при реализация на програмата.
  • Да не се засягат повърхностни водни обекти при реализацията на програмата.
  • Инвестиционните намерения предвидени в програмата имащи отношение към повърхностни и подземни води или се очаква да окажат влияние върху тях, следва да преминат през съгласуване относно допустимостта им, спрямо плановете за управление на речните басейн, плановете за управлени риска от наводнения и Закона за водите.
  • Да се спазват забраните и ограниченията при доказана необходимост въведени със заповедите за учредяване на Санитарно-охранителната зона около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване.
  • Да се спазват забраните, посочени в заповедите за обявяване на ЗЗ „р.Мочурица“ с код BG0000196 и ЗЗ „Комплекс Стралджа“ с код

 

Всички бъдещи инвестиционни предложения/планове, програми или проекти, и/или техните изменения, залегнали за изпълнение в мерките на програмата, ще бъдат изпълнявани при спазване на забраните и ограниченията, посочени по-горе и свързани с действащата нормативна уредба, както и при съобразяване с действащите планове за управление на водите - ПУРБ и ПУРН.

 

  1. За инвестиционни предложения, произтичащи от прилагането на Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028г., попадащи в обхвата на Приложение 1 и Приложение 2 към ЗООС, както и за планове и програми, произтичащи от прилагане на програмата на следващо ниво на подробност да се проведат изискващите се процедури по ОВОС и ЕО. За тези инвестиционни предложения, планове и програми или за други, както и за проекти, попадащи само под разпоредбите на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (респективно Наредбата за ОС) да се проведат изискващите се процедури по оценка за съвместимостта им с предмета и целите на опазване на защитените зони. Одобряването на дейностите следва да се извършва само след положително решение/становище по ОВОС/ЕО/ОС и при съобразяване с препоръките в извършените оценки, както и с условията и мерките, разписани в решението/становището.
 
От предвидените мерки в Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г. произлизат инвестиционни предложения, но същите са с неопределено местоположение и обхват. За всички бъдещи инвестиционни предложения/планове, програми или проекти, и/или техните изменения, залегнали за изпълнение в мерките на програмата, за които се изисква провеждане на процедура по ОВОС/ЕО (по реда на глава шеста на ЗООС) и оценка на степента на въздействие с предмета и целите на опазване на защитени зони (по реда на ЗБР) ще се одобряват по реда на съответния специален закон само след акт за съгласуване от компетентните органи по околна среда и при съобразяване с препоръките от извършените оценки, както и с условията на съответния акт.

 

Тези условия касаят изисквания, заложени в цитираните нормативни актове и това е задължение на възложителя на инвестиционното предложение/план, програма или проект, което трябва да бъде изпълнено изцяло, съгласно разпоредбите на действащото законодателство.

 

ІІ. По чл.29, ал.1, т. 2: Съответствието на плана/програмата с обоснованата в становището по ЕО алтернатива по чл.26, ал.2, т.6 за постигане целите на програмата:

Програмата за управление на отпадъците на Община Карнобат 2021–2028 г. (ПУО) е разработена на основание чл. 79 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл. 52 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Времевият хоризонт на настоящата програма е в съответствие с периода на действие на новия Национален план за управление на отпадъците, съгласно чл. 52, ал. 3, т. 1 от ЗУО.

 

С разработване на ПУО на Община Карнобат за периода 2021 - 2028г. се цели интегриране на екологичните съображения в процеса на развитие като цяло и опазване на околната среда и човешкото здраве, основавайки се на следните принципи:

  • предимство на предотвратяването на замърсяване пред последващо отстраняване на вредите, причинени от него;
  • пълна отговорност на замърсителя;
  • участие на обществеността и прозрачност в процеса на вземане на решения;
  • чиста и здравословна околна среда;
  • рационално използване на наличните ресурси.

 

ПУО на Община Карнобат за периода 2021 – 2028г. е с пряка екологична насоченост. Постигането на заложените цели и изпълнението на предвидените мерки и дейности, са свързани с подобряване управлението на отпадъците в общината в т.ч.:

  • Подобряване на организацията по събиране в т.ч. разделно и транспортиране на битови, строителни и биоразградими отпадъци;
  • Подобряване ефективността на използване на отпадъците като ресурс;
  • Увеличаване на количествата за подготовката за повторна употреба и рециклиране на битовите отпадъци и намаляване на количеството депонирани общински отпадъци с цел постигане на заложените в законодателството цели;
  • Повишаване участието на обществеността в процеса на вземане на решения относно управлението на отпадъците в общината и увеличаване отговорността на замърсителите.

 

Всичко това ще има положително отражение по отношение на всички компонентни и фактори на околната среда, както и върху човешкото здраве.

 

На етап стратегическо планиране не са изготвени алтернативи за изпълнение на програмата. Такива би могло да съществуват при проектиране на конкретни инвестиционни предложения по отделните специфични цели и мерки заложени в Плановете за действие на ПУО за периода 2021 -2028 г.

 

Изпълнението на програмата цели ефективното използване на ресурсите и намаляване на вредното въздействие на отпадъците върху околната среда в териториалния обхват на Община Карнобат. Изготвените програми и подпрограми с планове за действие, предвиждат изпълнение на конкретни и целенасочени мерки, с цел постигане на заложените цели в ЗУО и в действащите нормативни актове в сектор управление на отпадъците.

 

ПУО на Община Карнобат за периода 2021 – 2028 г. е съобразена с всички законови и нормативни изисквания като в същото време са отчетени общите принципи за опазване на околната среда, като предпазни мерки и устойчивост, техническа осъществимост и икономическа приложимост, опазване на ресурсите. ПУО е стратегически инструмент, насочен към за ограничаване на вредното въздействие на отпадъци върху околната среда и човешкото здраве.

 

ІІІ. По чл.29, ал.1, т. 3: Степента, в която мерките по чл.26, ал.2, т.7 и 8, или по чл.14, ал.2, т.6 и 7 са предвидени в плана или програмата:

Програмата за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021‐2028 г. има за основна цел: Общество и бизнес, които подобряват прилагането на йерархията на управление на отпадъците във всички процеси и нива.

 

Общинската програма се разработва в съответствие със структурата, целите и предвижданията на Националния план за управление на отпадъците, съобразена е с Европейската стратегия за устойчиво развитие както и новия пакет „Кръгова икономика“ и включва следните стратегически цели:

Цел 1: Намаляване на вредното въздействие на отпадъците чрез предотвратяване образуването им и насърчаване на повторното им използване;

Цел 2: Увеличаване на количествата на рециклираните и оползотворени отпадъци;

Цел 3: Намаляване на количествата и на риска от депонираните битови отпадъци.

 

В обхвата на Програмата за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021-2028 г. са разработени пет програми и две подпрограми, с включени мерки, които водят до изпълнението както на конкретните програмни цели, така и на трите стратегически цели. Към всяка от изготвените програми и подпрограми в ПУО е разработен План за действие, като за изпълнението на конкретните мерки за периода 2021-2028 г. е съставен прогнозен финансов бюджет с предполагаемите източници на финансиране. Средствата за третиране на битовите отпадъци се осигуряват от целеви средства по линия на републиканския бюджет, собствени средства на общините и безвъзмездно финансиране (по линия на ОПОС и ПУДООС, в т.ч. от държавен бюджет, Фондове на ЕС, Програми на ЕС и други източници).

 

Изпълнението на заложените мерки в ПУО на Община Карнобат за периода 2021-2028 г. ще осигури постигането на следните резултати, водещи до подобряване състоянието на околната среда в общината и региона:

  • Предотвратяване и намаляване образуването на отпадъци;
  • Увеличаване количествата рециклирани и оползотворени битови отпадъци;
  • Прилагане на екологосъобразно третиране на отпадъците;
  • Развитие на устойчиви системи за управление на специфични потоци отпадъци.

 

Програмата за управление на отпадъците на Община Карнобат предвижда мерки и дейности по управление на отпадъците, целящи изпълнението на всички задължения на кмета на общината, регламентирани със Закона за управление на отпадъците и подзаконовите нормативни актове по прилагане то му.

 

Наблюдението на Програмата за управление на отпадъците ще се осъществява чрез периодично събиране на информация, свързана с напредъка по изпълнение на включените в Програмата мерки и степента на постигане на индикаторите, както и анализ на събраната информация и на възникнали проблеми при изпълнението и причините за тях. В допълнение, за всяка мярка ще се наблюдава и спазването на планирания график и степента на изразходване на ресурсите.

 

Съгласно Закона за управление на отпадъците, органът който одобрява и контролира Общинските програми за управление на отпадъците е Общинския съвет на съответната администрация. Съгласно чл.52, ал.9 от ЗУО ежегодно в срок до 31 март Кмета на общината, внася в Общински съвет отчет за изпълнение на програмата за предходната година, като същият след приемането му се изпраща в Регионалната инспекция по околна среда и води за сведение. Годишните отчетни доклади за изпълнението на Програмата ще се публикуват и на интернет страницата на Община Карнобат с цел информиране на обществеността.

 

В заключение отбелязваме, че „Програма за управление на отпадъците на Община Карнобат за периода 2021 – 2028 г.“ е в пълно съответствие с условията, постановени в Решение № БС-112-ЕО/23.09.2022 г. на РИОСВ-Бургас.


Писмо на основание чл.29, ал.2 от /НУРИЕОПП/

Галерия




Наименование Брой тегления
Писмо-РИОСВ-ПУО одобрена справка по чл.29.PDF 60 Изтегли документ с име "Писмо-РИОСВ-ПУО одобрена справка по чл.29.PDF"

Търсене