ПИТАНЕ НА МИРОСЛАВ СПАСОВ - ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК

Дата на публикуване: 08.06.2020 12:06
ОТНОСНО: Прилагане на чл.44 ЗМДТ по отношение на техника придобивана по Закона за регистрация и контрол на земеделска горска техника
Уважаеми, г-н Димитров,Във връзка с необходимостта от подобряване на събираемостта и увеличаване на постъпленията от местни данъци на територията на община Карнобат бих желал да получа отговор на следните въпроси:

1. Събира ли се от Община Карнобат Данък при възмездно придобиване на имущество представляващо земеделска и горска техника по смисъла на ЗРКЗТ? Ако отговорът е положителен, то в какъв размер е той за 2019 година и за предходните години?
2. Как смятате, че е възможно да се подобри събираемостта от този вид данък за гореупоменатите видове техника?
3. Знаем, че няма връзка между структурите и системите на Общините в Република България и ОД "Земеделие" /част от които е бившата Контролно-техническа инспекция/ на териториален принцип към МЗХ по отношение на регистрацията и контрол на земеделска и горска техника, каквито системи има например между Общините и МВР. В тази връзка: Възможно ли е чрез НСОРБ да се инициират законодателни промени и институционални усилия, за да се осъществи такава връзка, защото в много Общини на Р България такъв данък се събира съгласно указания на изпълнителния директор на НАП, а в други не се събира?
За сведение: Разяснение № 26-Т-61/ 15.05. 2008 и Разяснение № 26-У- 19/ 19.05.2012 на изпълнителен директор на Националната агенция по приходите.
 
Отговор: УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН СПАСОВ,
1. По отношение на въпроса Ви: "Събира ли се от Община Карнобат Данък при възмездно придобиване на имущество представляващо земеделска и горска техника по смисъла на ЗРКЗГТ? Ако отговорът е положителен, то в какъв размер е той за 2019 г. и за предходните години?" Ви отговарям следното:
Съгласно чл.44, ал.1 от ЗМДТ обект на облагане с данък са моторните превозни средства, придобити по възмезден начин. Аналогичен текст е регламентиран и в чл.31 от действащата Наредба за местните данъци на територията на община Карнобат. В ЗМДТ няма легална дефиниция на понятието "моторни превозни средства", но според разпоредбите на § 6, т.10 и т.11 от ДР на Закона за движение по пътищата "моторно превозно средство" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства, а "Пътно превозно средство" е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите, тракторите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата. В т.15 и т.16 от § 6 от ДР на същия закон е посочена легалната дефиниция на "трактор" и "самоходна машина", в обхвата, на която са и земеделската и горска техника по смисъла на § 1, т. 12 от допълнителните разпоредби на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника. Според § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника "земеделска и горска техника" са самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите, а в т.4 и 12 от същия параграф е определено понятие за "трактор" и "самоходна техника".
Според чл. 140 от Закона за движение по пътищата, "по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места", а съгласно чл.1, ал.2 от Наредба №15/07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника "движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа".    
Изхождайки от изложеното и от всички легални определения, обект на облагане с данък при възмездно придобиване на имущество са пътните превозни средства, в т.ч. и земеделска и горска техника, когато се придвижва по пътищата, отворени за обществено ползване. По отношение на този тип техника в бюджета на община Карнобат постъпва такъв данък.   
Размерът на данъка, съгласно чл.34, ал.2 от Наредбата за местните данъци на територията на община Карнобат, е 2 % върху оценката на прехвърляното имущество.
Конкретен размер, със стойностно изражение в лева, е невъзможно да бъде посочен, тъй като сумите от данъка при възмездно придобиване на имущество постъпват в обща сметка и няма как да бъде направено разграничение на сумите, постъпили като приход в общината за различни видове и категории моторни превозни средства.
  1. Въпрос: "Как смятате, че е възможно да се подобри събираемостта на този данък за гореупоменатите видове техника".
Отговор: Считам, че община Карнобат не може да влияе на гражданския оборот в тази му част и по-конкретно върху броя на прехвърлителните сделки със земеделска и горска техника и стойността на прехвърляното имущество. Това са частно-правни отношения и дали ще има такъв тип сделки, колко и на каква стойност не е в компетентността на общината.
  1. Въпрос: "Знаем, че няма връзка между структурите и системите на Общините в Република България и ОД "Земеделие" /част от които е бившата Контролно - техническа инспекция/ - на териториален принцип към МЗХ по отношение на регистрацията и контрола на земеделска и горска техника, каквито системи има например между Общините и МВР. В тази връзка: Възможно ли е чрез НСОРБ да се инициират законодателни промени и институционални усилия, за да се осъществи такава връзка, защото в много Общини на Р България такъв данък се събира съгласно указания на изпълнителния директор на НАП, а в други не се събира?"
Отговор: Считам, че нормативната уредба относно данъкът при възмездно придобиване на имущество, в т.ч. и земеделска и горска техника е ясна, още повече че материята е разгледана и в посочените във Вашето питане Разяснение №26-Т-61/15.05.2008 г. и №26-У-19/19.05.2012 г. на изпълнителния директор на НАП. В случай, че общините не я прилагат или не я прилагат правилно, не би следвало това да предизвиква инициатива за законодателни промени, а отговорност и компетентност от страна на съответните местни органи.

СТЕФКА ИВАНОВА ЗА КМЕТ НА ОБЩИНА КАРНОБАТ
/Заповед за заместване № РД-241 /21.05.2020 г../

ЗМДТ
Чл. 44. (1) Обект на облагане с данък са имуществата, придобити по дарение, както и недвижимите имоти, ограничените вещни права върху тях и моторните превозни средства, придобити по възмезден начин.
(2) Подлежат на облагане с данък в размер на данък дарение и безвъзмездно придобитите по друг начин имущества, както и погасените чрез опрощаване задължения.
(3) (Нова - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.) Данък при безвъзмездно придобиване на имущества се дължи и при придобиване на недвижими имоти и ограничени вещни права върху тях по давност.
(4) (Нова - ДВ, бр. 112 от 2003 г., изм., бр. 106 от 2004 г., бр. 105 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., предишна ал. 3, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г., бр. 102 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)  Алинея 1 не се прилага за моторни превозни средства, придобити преди първоначалната им регистрация за движение в страната.
(5) (Предишна ал. 3, доп. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., предишна ал. 4, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.)  Алинея 2 не се прилага, ако прехвърлянето е в изпълнение на задължение по закон или въз основа на акт на Министерския съвет за безвъзмездно предоставяне на имущества на инвеститори по приоритетни инвестиционни проекти.
(6) (Нова - ДВ, бр. 106 от 2004 г., предишна ал. 5, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.) Не се облагат с данък имуществата, придобити по дарение между роднини по права линия и между съпрузи.
Наредба
Чл.31. (1) Обект на облагане с данък са имуществата, придобити по дарение, както и недвижимите имоти, ограничените вещни права върху тях и моторните превозни средства, придобити по възмезден начин.
Чл.34. (1) (изм. Решение №166/29.01.2009 г. на Общински съвет-Карнобат) При дарение на имущество, както и в случаите по чл.44, ал.2 от Закона за местните данъци и такси, данъкът се начислява върху оценката на прехвърляното имущество в размер на:
а) 0,5 на сто - при дарение между братя и сестри и техните деца;
б) 4 на сто - при дарение между лица извън посочените в буква "а".
(2) (изм. Решение №166/29.01.2009 г. на Общински съвет-Карнобат) При възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 2  на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на имуществото с по-висока стойност.
(3) При делба на имущество, когато притежаваният преди делбата дял се уголемява, данъкът се начислява върху превишението.

ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА
  • 6. По смисъла на този закон:
  1. (Доп. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) "Пътно превозно средство" е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите, тракторите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата.
  2. "Моторно превозно средство" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства.
  3. "Трактор" е моторно превозно средство, предназначено за извършване на специфични дейности, както и за теглене на товарни ремаркета. В движението по пътищата се допускат само колесните трактори. Към колесните трактори се приравняват и самоходните шасита.
  4. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 51 от 2007 г., изм., бр. 54 от 2010 г.) "Самоходна машина" е съоръжение или машина, предназначена за извършване на специфични дейности и движеща се или придвижвана по пътищата само по изключение. Такива са: електрокарите, мотокарите и самоходната земеделска и горска техника по смисъла на § 1, т. 12 от допълнителните разпоредби на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, строителните машини, верижните специални и верижните бронирани машини от Българската армия и Министерството на вътрешните работи и други подобни.
Самоходната машина е малогабаритна, когато е с теглително усилие до 200 kg, максималната й скорост на движение е до 25 km/h, колеята - до 900 mm, и масата без товар - до 900 kg.
Чл. 140. (1) (Доп. - ДВ, бр. 11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.)  По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.

НАРЕДБА 15

Чл. 1. (1) С тази наредба се определя редът за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на предназначени и регистрирани за работа по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, с изключение на верижните машини.
(2) Движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа.
(3) Движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на Закона за пътищата (ЗП), на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове.
(4) Движението по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи определените норми по реда на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, се извършва по реда на Наредба № 11 от 2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства (ДВ, бр. 65 от 2001 г.).

ЗАКОН ЗА РЕГИСТРАЦИЯ И КОНТРОЛ НА ЗЕМЕДЕЛСКА И ГОРСКА ТЕХНИКА ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

1. (Изм. - ДВ, бр. 22 от 2003 г.) По смисъла на този закон:
  1. "Земеделска и горска техника" са самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите.
  2. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2005 г., бр. 95 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) "Трактор" е понятие по смисъла на чл. 3, т. 8 от Регламент (ЕС) № 167/2013.
  3. "Самоходна техника" са:
а) колесни трактори;
б) верижни трактори;
в) специализирани самоходни машини;
г) всякакъв друг вид самоходни машини за земеделското и горското стопанство.

Търсене